본문 바로가기
GM Library/☆ 기말시험 Data

방송대 방통대 영국소설 기말시험 2015년도 1학기 4학년 / 올에이클래스 기출문제 모의고사

by HAN, URI / ΛΙΙΛ™ 2024. 5. 9.
0-썸네일-영국소설-기말-15-1-4
0-썸네일-영국소설-기말-15-1-4
2015 학년도  1 학기  4 학년  35 문항
영국소설
시험종류   :기말시험
출제위원   :방송대 김보원
출제범위   :10, 11강을 제외한 멀티미디어강의 전체, 교재 및 워크북 해당 부분
자료출처   :한국방송통신대학교
웹앱제작   :올에이클래스 김현수
36프랑스 중세작가 Rabelais의 풍자와 해학의 영향을 받은 18세기 소설 발생기의 영국소설로, 현대소설의 기법적 실험에 대한 암시를 준 것으로 평가되는 Laurence Sterne의 작품은?
해설)
3718세기초 소설 장르의 등장을 이끌어낸 사회적 변화로 거론하기에 적절하지 않은 것은?
해설)
38피카레스크 양식의 특징과 가장 관련이 깊은 것은?
해설)
3919세기 영국소설의 전반적 특징에 해당하지 않는 것은?
해설)
40다음 19세기 소설가와 작품의 짝이 바르게 맺어진 것은?
해설)
41스코틀랜드 출신의 작가로 역사소설 장르의 개척자로 불리며 최초의 '전업 소설가'(the first professional British novelist)로 인정받는 인물은?
해설)
42다음의 대표작을 남긴 20세기 영국소설가는?
- Sons and Lovers (1913)
- The Rainbow (1915)
- Women in Love (1920)
- Lady Chatterley's Lover (1928)
해설)
4320세기 모더니즘 소설의 기법적 특성에 해당하지 않는 것은?
해설)
44다음 작가들의 공통점으로 가장 적절한 것은?
James Joyce, Virginia Woolf, Marcel Proust, William Faulkner
해설)
(45~47) 다음은 장편소설 Pamela의 'Letter I'의 한 대목이다. 잘 읽고 물음에 답하시오.
I send ⓐthem by John, our footman, who goes your way:but he does not know what he carries; because I seal them up in one of the little pill-boxes, which ⓑmy lady had, wrapt close in paper, that they mayn't chink; and be sure don't open it before him.
I know, dear father and mother, I must give you both ⓒgrief and pleasure; and so I will only say, pray for your Pamela; who will ever be Your most dutiful Daughter.
45ⓐ refers to:
해설)
46ⓑ refers to:
해설)
47ⓒ가 지칭하는 것과 관련이 있는 것은?
해설)
48소설 Pamela의 서문에서 작가가 노골적으로 제시하고 있는 집필 동기의 철학적, 사상적 배경은?
해설)
49일반적인 서간체 소설의 장점에 해당하지 않는 것은?
해설)
(50~52) 다음은 Pride and Prejudice의 도입부이다. 잘 읽고 물음에 답하시오.
It is a truth universally acknowledged, that a single man in possession of a good fortune must be in want of a wife.
However little known the feelings or views of ⓑsuch a man may be on his first entering a neighbourhood, this truth is so well fixed in the minds of the surrounding families, that he is considered as the ⓒrightful property of some one or other of their daughters.
50스토리 전개와 관련하여 ⓐ문장에서 가장 두드러지게 활용되는 수사법은?
해설)
51이후의 스토리 전개와 관련하여 ⓑ에 해당하는 인물은?
해설)
52ⓒ를 우리말로 바르게 옮긴 것은?
해설)
53Pride and Prejudice의 장르적 특징으로 적절치 않은 것은?
해설)
54다음은 Great Expectations의 주제를 핵심적으로 드러내는 중요한 대목이다. 빈칸에 어울리는 단어는?
“Biddy,” said I, after binding her to secrecy, “I want to be                         .” (ch. 17)
해설)
55Great Expectations의 주제와 형식에 대한 설명으로 적절치 않은 것은?
해설)
(56~58) 다음은 Great Expectations의 한 대목이다. 잘 읽고 물음에 답하시오.
He stopped in his looking at me, and slowly rubbed his right hand over his head. “It's disapinting to a man,” he said, in a coarse broken voice, “arter ⓐhaving looked for'ard so distant, and come so fur; but you're not to blame for that ― neither on us is to blame for that. I'll speak in half a minute. Give me half a minute, please.”
He sat down on a chair that stood before the fire, and covered his forehead with his large brown veinous hands. I looked at him attentively then, and ⓒrecoiled a little from him; but I did not know him.
56ⓐ와 관련이 있는 지명은?
해설)
57ⓑ인물의 이름은?
해설)
58ⓒ를 우리말로 바르게 옮긴 것은?
해설)
59Heart of Darkness에 대한 해설로 적절치 않은 것은?
해설)
(60~62) 다음은 Heart of Darkness의 한 대목이다. 잘 읽고 물음에 답하시오.
“You can't understand. How could you?—with solid pavement under your feet, surrounded by kind neighbors ready to cheer you or to fall on you, stepping delicately between ⓐ             and the policeman, in the holy terror of scandal and ⓑgallows and lunatic asylums—how can you imagine what particular region of the first ages a man's untrammeled feet may take him into by the way of solitude—utter solitude without a policeman.”
60ⓐ에 어울리는 단어는?
해설)
61ⓑ를 우리말로 바르게 옮긴 것은?
해설)
62위에 인용한 대화의 ⓐ화자(I)와 ⓑ청중(you)을 바르게 표기한 것은?
해설)
63다음은 James Joyce의 Ulysses에서 발췌한 한 대목이다. 아일랜드가 당시 처한 상황과 관련하여 밑줄 친 의인화가 암시하는 것은?
“I am a servant of two masters, Stephen said, an Englishman and an Italian.” (Ulysses, episode 1, "Telemachus")
해설)
64A Portrait of the Artist as a Young Man의 주인공 Stephen Dedalus는 5장에서 자신의 미학 이론을 다음과 같이 개진하고 있다. 이를 가장 잘 설명한 것은?
“The artist, like the God of the creation, remains within or behind or beyond or above his handiwork, invisible, refined out of existence, indifferent, paring his fingernails.”
해설)
(65~67) 다음은 A Portrait of the Artist as a Young Man의 한 대목이다. 잘 읽고 물음에 답하시오.
Now, at the name of the fabulous artificer, he seemed to hear the noise of dim waves and to see ⓐa winged form flying above the waves and slowly climbing the air. What did it mean? Was it a quaint device opening a page of some medieval book of prophecies and symbols, a hawklike man flying sunward above the sea, a prophecy of ⓑthe end he had been born to serve and had been following through the mists of childhood and boyhood....?
65ⓐ가 암시하는 신화의 인물은?
해설)
66ⓑ와 관련이 있는 것은?
해설)
67위 장면의 배경 도시는?
해설)
68자신의 작품 서문에서 다음과 같은 창작의 원칙을 설명한 작가는?
“My task which I am trying to achieve is, by the power of the written word, to make you hear, to make you feel ― it is, before all, to make you see. That ― and no more, and it is everything.”
해설)
69문예비평가 Arnold Hauser로부터 다음과 같은 찬사를 받은 영국소설가는?
“넓은 독자층과의 끊임없는 접촉은 가장 좋은 의미에서 대중적인 스타일을 발견하는 데 도움을 주는데, 그는 단순히 위대하기도 하고 대중적이기도 하다든가 또는 대중적임에도 불구하고 위대한 것이 아니라, 바로 대중적이기 때문에 위대한 극소수의 예술가에 속한다.”
해설)
70다음은 어떤 영국소설에 대한 Charlotte Brontë의 비판적 평가의 한 대목이다. 대상 작품은?
“a carefully fenced, highly cultivated garden, with neat borders and delicate flowers:but no glance of a bright, vivid physiognomy, no open country, no fresh air, no blue hill, no bonny beck.”
해설)
문제답안
43241422311214313414132241124432323

댓글